• خانه
  • محصولات بیمه ای
  • خرید آنلاین
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • مقالات
  • اخبار

درخواست بیمه تامین اجتماعی | بررسی مراحل و اقدامات لازم

بیمه تامین اجتماعی نهادی دولتی است که با هدف حمایت از کارکنان و سایر اقشار جامعه، در صورت بروز حوادث، پوشش های مالی ارائه می دهد. در این مقاله فرایند درخواست بیمه تامین اجتماعی از آغاز تا پایان به صورت گام به گام و با جزئیات تشریح شده است. ابتدا با تعاریف و انواع بیمه تامین اجتماعی (اجباری، اختیاری و دانشجویی) آشنا می شویم. سپس اهمیت پوشش بیمه و مزایای آن برای افراد مشمول بررسی می شود. در ادامه دو مسیر درخواست غیرحضوری و حضوری توضیح داده می شود. برای مثال مسیر حضوری شامل مراجعه به شعب یا کارگزاری ها، ارائه مدارک هویتی و فرم های لازم و دریافت کد شناسه بیمه می شود.

تعریف بیمه تامین اجتماعی

 

درخواست بیمه تامین اجتماعی

همان گونه که اشاره کردیم، بیمه تامین اجتماعی نهادی دولتی است که با هدف حمایت از کارکنان و سایر اقشار جامعه، در صورت بروز حوادث، بیماری، از کار افتادگی و بازنشستگی پوشش های مالی ای برای جبران خسارات ارائه می دهد. این بیمه شامل دو بخش اصلی «اجباری» برای کارکنان مشغول در کارگاه ها و «اختیاری» برای کسانی است که مایل به پرداخت حق بیمه به صورت فردی هستند.. علاوه بر این، طرح بیمه دانشجویی امکان محاسبه سوابق بیمه برای دوران تحصیل را فراهم می کند تا دانشجویان نیز بتوانند سابقه بازنشستگی کسب کنند .

اهمیت پوشش بیمه

  1. حمایت های درمانی و پزشکی

بیمه شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد بدون نیاز به پرداخت مستقیم هزینه برخوردار می شوند و می توانند با دریافت دفترچه الکترونیک، نسخه های خود را پیگیری کنند .

  1. پرداخت مستمری و غرامت

در صورت از کار افتادگی جزئی یا کلی، بیمه شده مشمول دریافت مستمری از کار افتادگی می شود. در صورت فوت فرد بیمه شده، مستمری به بازماندگان پرداخت می گردد .

  1. بازنشستگی و مستمری

با تکمیل شرایط سنی و سوابق بیمه (حداقل ۲۰ سال سابقه برای مشاغل عادی و کمتر برای مشاغل سخت و زیان آور)، بازنشستگان از مستمری ماهانه برخوردار می شوند .

انواع بیمه تامین اجتماعی

بیمه اجباری

کارفرمایان مکلفند برای کارگران و کارکنان خود، حق بیمه تامین اجتماعی را در سامانه مربوطه پرداخت کنند. پس از ثبت اطلاعات بیمه شده، خدمات درمان، بازنشستگی و از کار افتادگی فعال می شود .

بیمه اختیاری

کسانی که کارفرما ندارند، (مشاغل آزاد، بیکاران، هنرمندان و...) می توانند به صورت اختیاری در سامانه ثبت نام کنند و حق بیمه متناسب با شرایط خود را پرداخت نمایند .

بیمه دانشجویی

دانشجویان با پرداخت حق بیمه بیشتر می توانند برای دوران تحصیل خود سابقه بیمه کسب کنند. این طرح صرفا برای سابقه بازنشستگی است و خدمات درمانی شامل آن نمی شود؛ مگر با افزایش حق بیمه .

شرایط عمومی متقاضی

  • تابعیت و اقامت: ایرانی تابع قانون تامین اجتماعی یا اتباع خارجی دارای مجوز کار
  • سن: معمولا از ۱۸ سال به بالا. برای بیمه کارفرمایی محدودیت سنی وجود ندارد مشروط بر اینکه در شغل ثبت نام شده مشغول باشد.
  • سابقه بیمه قبلی: در صورت وجود سوابق، ثبت نام در سامانه سابقه انجام و کد بیمه قبلی بازیابی می شود .

مدارک لازم

  1. مدارک مربوط به هویت فرد
    • کارت ملی و شناسنامه (کپی صفحه اول و توضیحات)
  2. شماره همراه به نام متقاضی

 جهت ثبت نام در سامانه غیرحضوری

  1. مدارک اشتغال به کار
    • معرفی نامه کارفرما یا قرارداد کاری برای بیمه اجباری
    • گواهی اشتغال حرفه ای یا سابقه برای بیمه اختیاری
  2. ریز سوابق پرداخت حق بیمه

 (در صورت وجود) در صورت اطلاع از جزئیات سوابق می توان با پر کردن فرم «افزودن ریز سوابق» در سامانه درخواست داد.

مراحل درخواست بیمه تامین اجتماعی

. روش غیرحضوری (سامانه تامین اجتماعی)

  1. ثبت نام اولیه در سامانه سابقه
    • ورود به آدرس  eservices.tamin.ir
    • بخش «ثبت نام بیمه شدگان» و «ثبت سابقه»
    • وارد کردن کد ملی، شماره همراه و اطلاعات شناسنامه
    • انتخاب رمز عبور و پاسخ به سوالات امنیتی
    • دریافت پیامک فعال سازی حساب کاربری
  2. ورود به سامانه و انتخاب خدمات
    • پس از فعال سازی، ورود به بخش «بیمه شدگان خاص»
    • انتخاب «درخواست برگه پرداخت» برای بیمه اختیاری یا «ثبت نام کارکنان» برای بیمه اجباری
  3. تعیین مدت زمان و ثبت درخواست
    • مشخص کردن بازه پرداخت حق بیمه
    • دریافت برگه پرداخت و پرداخت آنلاین از طریق درگاه های بانکی
  4. دریافت کد پیگیری
    • پس از ثبت و پرداخت، کدی برای پیگیری درخواست صادر می شود.

۲. روش حضوری (مراجعه به شعبه یا کارگزاری)

  1. مراجعه به شعبه تامین اجتماعی یا کارگزاری مجاز
  2. تحویل مدارک هویتی و فرم درخواست بیمه
    • پرکردن «فرم ثبت درخواست بیمه تامین اجتماعی» مطابق بخش «فرم» در سایت اتحادیه کسب و کار های مجازی
  3. ارائه مدارک معاینات پزشکی برای برخی مشاغل خاص
  4. ثبت اطلاعات در سیستم و صدور کد شناسه
    • معمولا ظرف چند روز کاری کد شناسه بیمه (شماره بیمه) صادر می شود.
  5. دریافت دفترچه بیمه
    • در صورت واریز حق بیمه (حداقل دو ماه برای بیمه کارفرمایی)، دفترچه بیمه تحویل متقاضی می گردد .

جمع بندی

درخواست بیمه تامین اجتماعی هرچند در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر آید، اما با اطلاع از مراحل مدون و استفاده از خدمات الکترونیکی، به سادگی قابل انجام است. با ثبت نام صحیح و پرداخت به موقع حق بیمه، افراد می توانند از مزایای گسترده درمانی، مستمری و حمایت های قانونی بهره مند شوند. توصیه می شود قبل از هر اقدامی، مدارک لازم را آماده کنید و در صورت نیاز از مشاورهٔ کارشناسان تامین اجتماعی کمک بگیرید.

درباره ما


شرکت کارگزاری بیمه امید حامی صنعت در نیمه دوم سال 1402 با هدف انجام امور بیمه ای خانواده بزرگ هولدینگ امید و بانک سپه ، براساس قوانین بیمه ای کشور به عنوان یکی از شرکت های تابعه گروه مدیریت سرمایه گزاری امید شروع به فعالیت نموده است .

 

این شرکت با اخذ مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی کد2217 مجاز به فعالیت در تمامی رشته های بیمه ای و با کلیه شرکت های بیمه ای موجود در سطح کشور می باشد.

شبکه های اجتماعی :

whatsapp

دسترسی سریع


بیمه آتش سوزی غیر صنعتیبیمه مسئولیت کارفرما در قبال اشخاص ثالثبیمه تمام خطر مهندسی آتش سوزی واحد مسکونیبیمه شخص ثالث

تماس با ما


 

021-22224060  021-22256517-8

 

omidhamibr@gmail.com

تهران، میرداماد ، روبروی بانک مرکزی ،پلاک 157 ، طبقه همکف

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کارگزاری برخط امیدحامی صنعت می‌باشد

قدرت گرفته از کاربلد